Skip to main content

Chapelle Sainte Barbe
56340 Plouharnel
Gemakkelijke gele markeringen

Het Bretonse dorp Sainte-Barbe trotseert de woede van de oceaan onder de bescherming van zijn kapel. Geïsoleerd, leefden de dorpelingen hier in familieclans, met smalle oversteekplaatsen die de woningen met elkaar verbonden.

Stap voor stap:

Start: Ga tegenover de ingang van de kapel naar rechts. Loop langs een fontein en sla linksaf. Na het washuis volg je het pad naar de splitsing en zie je een oude windmolen (privé-eigendom).

1- Panoramisch uitzicht op de oceaan, de duinengordel, het moerasland en de lander, het dorp Sainte-Barbe. Ga rechtsaf bij de gegraveerde steen en steek een houten bruggetje over naar de Glevenay common (zie het oude washuis dat door de dorpsbewoners is gerestaureerd). Ga het dorp in, neem het pad aan de rechterkant en, aan de linkerkant, de chemin de Lostiguen. Houd links aan.

2- Steek de weg over en neem het pad aan de overkant, vóór de spoorlijn, in de richting van Kerfourchelle. Steek de weg D781 over. Volg het pad. Zicht op de menhirs van Vieux Moulin. Met je rug naar de uitlijningen, neem het pad aan de overkant.

3- Ga bij de volgende kruising rechtdoor op het pad. Zoek de GR®34.

4- Bij de volgende kruising kunt u rechtdoor teruggaan naar Sainte Barbe via Kerpontic en de camping van Kersily. Ga anders rechtdoor naar Kerarno.

5- Steek de weg naar Kerarno over om de Chapelle Saint-Antoine te bereiken. Vervolg de weg.

6- Neem bij de ingang van het gehucht Kergazec de weg links tot aan de departementale weg. Steek deze over en ga ongeveer vijftig meter naar links, neem dan het eerste pad naar rechts.

7- Volg dit pad tot Sainte-Barbe. Neem de rue de Kernizan om door het dorp te gaan. Sla dan linksaf de rue du Kreisker in om de kapel te vinden.

A) Een primitieve kapel werd gesticht op de terugweg van een kruistocht. De voorgevel van de beschermde kapel Sainte-Barbe uit de 11e eeuw is in renaissancestijl. De belangrijkste gebeurtenis van de Revolutie in Bretagne vond hier plaats: de landing van de emigranten, bekend als de "Expeditie van Quiberon" (juli 1775). Het was opnieuw te zien in 1940, toen de Duitsers, omsingeld door de geallieerden, zich terugtrokken in 200 bunkers die in de duinen waren gebouwd.

B) Het grote duingebied, zover het oog reikt, herbergt een aantal plantensoorten waarvan sommige op Europees niveau beschermd zijn (Loesel liparis, zomerspirant) vanwege hun zeldzaamheid. Te ontdekken: duinanjer, zeedruif, maritieme panicaut, maritieme santoline.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen