Skip to main content

Office de tourisme
56510 Saint-Pierre-Quiberon
Gele markeringen

Deze wandeling neemt de twee kustzones van het schiereiland Quiberon in zich op, de wilde kustlijn met zijn duinen aan de westkant en de baai, open naar de oceaan, aan de oostkant. U komt langs mooie dorpjes zoals Kerhostin en de vissershaven Portivy, maar ook opmerkelijke neolithische vindplaatsen.

Stap voor stap:

Start: Neem tegenover het Office du Tourisme het pad van Park Praner naar de D768, steek deze over. Volg de chemin de la Fontaine, richting Roch, tot aan de Dolmen de Roch en Aud, een megalithische graftombe uit het neolithicum (5.000 tot 2.500 v. Chr.), gelegen op het dorpsplein.

1- Neem de weg van Rouzenn, achter het plein, richting Kerhostin. Steek de D768 over, neem de straat 'rue de la Baie' en vervolgens de straat 'rue de la Roche Noire' aan uw rechterhand. Ga verder naar het noorden langs het Douaniers-pad dat leidt naar Bois Maufra (Bretonse schilder geboren in 1861, overleden in 1918, bezocht de Ecole de Pont-Aven en ontmoette Paul Gauguin). Panoramisch uitzicht over de hele baai (Port Haliguen, de vuurtoren van Teignouse, Houat, het schiereiland Rhuys, Carnac, Penthièvre).

2- Ga rond het kleine fort en kom aan tegenover Fort de Penthièvre (1748-1850; u kunt het gedenkteken en de crypte bezoeken ter nagedachtenis aan de 59 patriotten die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen). Steek de weg en de spoorwegovergang over bij het Fort (wees voorzichtig, want in de zomer komen er treinen voorbij en fietsen staan op het fietspad). Loop langs de kust. Er is een mooi uitzicht op Lorient, het eiland Groix en het eiland Téviec (of Guernic Islet) voor de kust (niet op de kaart), beroemd om zijn Mesolithische necropolis die begin 20e eeuw werd ontdekt door Marthe en Saint Just Péquart (ontdekking van een groep woningen en tien begravingen met in totaal 23 volwassenen en kinderen uit het 6e millennium voor Christus). Ga zuidwaarts langs de kust.

3- Rijd verder in de richting van Portivy langs de promenade van Téviec. Ga langs het eiland Thinic (necropolis uit de bronstijd - 2200 tot 800 v.Chr.). Ga verder langs het kustpad naar het strand van Fozo en Beg en Aud. Bewonder de Tumulus van Beg en Aud (neolithische graftombe). Passeer de Pointe du Percho. Ontdek de ruïnes van een oud observatorium van de artillerie.

4- Passeer de Dolmens de Port Blanc, twee neolithische gangengraven met ongeveer vijftig skeletten. Neem de boog van Port Blanc en ga verder richting Port Rhu.

5- Op de parkeerplaats slaat u linksaf de rue de Port Rhu in. Ga verder langs de rue de Kergroix. Steek aan het einde de hoofdweg over om bij het station te komen. Steek de spoorwegovergang over en sla rechtsaf de rue Clémenceau in. Steek aan het einde de weg over en neem de rue Curie op de hoek van het Centre Culturel om het Office du Tourisme te vinden.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen