Skip to main content

Afstand : 11 km
Gemakkelijk
Gele markeringen

De sporen van de vissers gaan van Port Maria (eerste sardinehaven in Frankrijk van 1930 tot 1947) naar Manémeur, een oud vissersdorp. De wilde kustlijn heeft indrukwekkende kliffen.

Stap voor stap:

Vertrek: Neem de groene weg die links langs de parkeerplaats loopt. Terwijl u voorzichtig blijft, steekt u de weg over in de bocht, op de aangegeven plaats, voor meer veiligheid.
1- Vervolg het pad van de Côte Sauvage waarvan de kliffen, soms meer dan 20 m hoog, de aanvallen van de westenwinden en de zee trotseren. Ga verder tot het punt van Château Turpault, een Anglo-middeleeuws herenhuis gebouwd door een spinner uit Cholet in 1910, dat de toegang tot Quiberon markeert (privé-eigendom). Ontdek onderweg de overdekte steeg van de Pointe de la Guérite, een begraven graftombe uit het neolithicum, waarvan de dekplaten aan de oppervlakte liggen. Het ligt bij een menhir.
2- Ga Quiberon binnen door langs de kades naar de vissershaven te lopen. Loop langs de ferryterminal van Port Maria (1870), die aan het begin van de 20e eeuw de eerste sardinehaven van Frankrijk was. De visafslag is een van de oudste in Bretagne. Op de kades,
zie het kunstwerk geïnspireerd op een gedicht van Pablo Néruda met een vis. Quai de l'Océan, zie een betonnen borstwering, een overblijfsel van de Atlantikwall. Quiberon maakte deel uit van de "zak van Lorient", bevrijd van de Duitse bezetting aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Tweede Wereldoorlog. Ga verder langs de Promenade de la Plage.
3- Ga de Place Hoche op en neem de straat "rue du Phare". Steek de straat "rue du Port de Pêche" over. Ga rechtdoor door de straat "rue du Noroît et des Alizés" tot aan de straat "rue des Hortensias", sla linksaf en ga tot aan de straat "rue du Manémeur". Ga naar links, dan onmiddellijk naar rechts in de straat "rue du Couchant" en tenslotte naar links.
4- Op de Place du Manémeur neemt u het pad tussen twee huizen, en gaat u 300 m verder.
5- Neem het pad aan de rechterkant. In de straat "Rue des quatre vents" gaat u naar links. Bij de rotonde gaat u rechtdoor. Ga verder op een pad richting Kernavest. Steek de straat van Kernavest over, ga 150 m verder. Sla rechtsaf naar de Jardin du Ragot. Ga er rechts omheen en ga naar binnen via een klein pad naar beneden aan de linkerkant. Vertrek via de andere ingang. Neem het reeds genomen pad richting Kernevest, en ga bij de splitsing naar rechts.
6- Bij het volgende kruispunt gaat u iets naar links. Ga naar de toren van Locmaria, overblijfsel van de vroegere semafoor. Vanaf de top van de toren is er een oriëntatietafel met een uitzicht van 360° op het schiereiland, Houat, Belle-Île, Groix, Lorient en de baai van Quiberon. Volg het pad van de toren en neem de volgende rechts. Op het kruispunt gaat u bij de volgende kruising linksaf richting Kerniscob, dan meteen rechtsaf en ten slotte linksaf, en steekt u het dorp over.
7- Neem de steeg van Tiviho rechts op 50 m, draai naar links richting de heuvel. Bij het kruispunt gaat u rechtdoor en bij het volgende kruispunt gaat u rechtsaf.
volgende kruising. Ga naar links over de groene weg die u terugbrengt naar het beginpunt.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen