Skip to main content
WEBPlanche_183007_Guide_rando_A5 1

Dolmen de Crucuno
56340 Plouharnel
Duur : 2 uurAfstand : 7.3kmEenvoudig Gele opmaak De dolmen van Crucuno is de meest imposante van Morbihan, ontdaan van zijn heuvel, W. Lukis, Engelse archeoloog, beschrijft daar (1864) een gang met een totale lengte van 27 m. Stap voor stap : Vertrek: Kijkend naar de dolmen, ga naar rechts (richting zuiden). Ga tussen twee huizen door, volg het pad, sla rechtsaf bij de eerste kruising (westwaarts). Ga verder langs de wasplaats van Kergazec (gelegen langs het pad aan de rechterkant). Variant: bij regenachtig of vochtig weer, mogelijkheid om Kergazec te bereiken via de Crucuno-weg: ga vanaf de parkeerplaats rechtdoor met je rug naar de dolmen (westwaarts) en neem dan het eerste pad links, 400 m verderop (tegenover een Calvarieberg). ), om het dorp Kergazec te bereiken.1- Sla bij Kergazec linksaf (in zuidelijke richting), steek rechtdoor door het gehucht om het pad te vinden. Ga verder naar de kapel van Saint-Antoine.Zie een fontein en wasplaats 100 m tussen de kapel en de departementale weg.2- Steek de hoofdweg over en volg het pad parallel aan de departementale weg (in zuidelijke richting), langs het elektriciteitsstation. Sla na 300 m linksaf voor het geïsoleerde huis om de menhirs van de Vieux Moulin te zien. Neem vervolgens het linkerpad richting de vijver van Varquez. Ga links naar de kruising. Sla rechtsaf. Op 100 m afstand, met uitzicht op de vijver, neemt u het pad aan de linkerkant dat klimt naar de dolmens van Mané Remor, zwaar beschadigd tijdens de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op het hoogste punt van de stad (33 meter), hadden de Duitse troepen daar een relaisantenne geïnstalleerd die ze tijdens hun terugtocht opbliezen, met de megalithische graven. Keer terug naar de vijver, neem het hoofdpad links en vervolg de weg door het bos. Hier variant bij nat weer: weg naar links, dan 500 m, pad naar rechts net na de verbrandingsinstallatie.3- Neem voor de weg het pad links (westelijke richting) naar het dorp Kernevé langs een vijver. Via de verharde weg het dorp door. Bij de kruising met de hoofdweg het graspad links nemen. Maak de rondreis door een aangelegd pad dat leidt naar een vrij algemeen bloemrijk dorp. Terug op de weg steekt u deze over om het tegenoverliggende pad te volgen (in noordelijke richting). Bij de 1e kruising gaat u rechtsaf. Bij de 2e kruising gaat u linksaf (vóór de bassins van de zuiveringsinstallatie, niet erg zichtbaar).4- Blijf het pad volgen en let aan de linkerkant op de vierhoek van Crucuno. Na de vierhoek keert u terug naar het pad en gaat u verder naar links om de hunebed van Crucuno te vinden.5- De kapel Saint-Antoine (1624) omvat een fontein, calvarieberg en lec'h. Er wordt aangenomen dat er een eerder oratorium of zelfs een Romeinse tempel was. De standbeelden van Saint-Antoine en Saint-Eloi, zeer populair op het platteland, ingeroepen om vee en paarden te beschermen, zijn daar prominent aanwezig.6- De presentatie van de vierhoek van Crucuno, niet ver van de dolmen, is ondanks de verwoesting uniek in Frankrijk. Bestaande uit 22 niet-aaneengesloten menhirs, rechthoekig van vorm, is het perfect georiënteerd op de windstreken. Deze behuizing meet 34 m bij 26 m. De diagonalen komen overeen met zonsopkomsten en zonsondergangen op de zonnewendes. Het is geen cromlech die cirkelvormig is.

Kenmerken van de route

Duur 02:00:00
Distance 7.3km

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen