Skip to main content

Mané-Craping
56690 Landévant
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Gele markeringen Het hele jaar door (regenperiodes en vochtige zones vermijden) De Pointe du Listoir is de bakermat van de rivier de Etel. Dit gebied is rijk aan mariene organismen en is een ornithologische site.

Vertrekpunt: Ga vanaf het bospad dat door het ONF is aangelegd naar de kleine parkeerplaats (1e weg rechts, 30 m na het restaurant). Volg vervolgens het pad en sla linksaf (rechtdoor: terug naar de parkeerplaats).

Stap voor stap:

1) Ga verder over het pad omringd door zeedennen. Ga door het bos naar heide en vervolgens moeras. Vogelobservatieplaats: stilte en discretie zijn essentieel om deze plaats te respecteren.

2) Bij de splitsing van het pad gaat u rechtsaf in de richting van de ria d'Étel.

3) 1e loopbrug: volg het pad langs de ria d'Étel. Uitkijkpunt op de tegenoverliggende oever: klokkentoren van de kapel van Legevin (gemeente Nostang). Opgelet: nat deel van de route.

4) Bereik de Pointe du Listoir. De Pointe du Listoir is rijk aan mariene organismen (wormen, schelpdieren, garnalen...) en herbergt de belangrijkste vogelconcentraties van de Rivière d'Étel. Naast een overvloed aan voedsel biedt het gebied de zichtbaarheid die ze nodig hebben om hun veiligheid te garanderen. Stilte en discretie zijn essentieel om dit gebied te respecteren.

5) Langs de Moulin de la Demi-Ville. Het huis en de molen (privé eigendom) werden gebouwd met de stenen van het vroegere landhuis Demi-Ville. De molen heeft een rad met een diameter van 6 m. La Demi-Ville was al in de 13e eeuw een van de heerlijkheden in de parochie. Van de meer dan 2500 molens die in de 19e eeuw in Morbihan werden geregistreerd, zijn er nog maar een veertigtal in werking. De molendichtheid was hoog in dit departement, met tot twintig molens per gemeente. Aan de overkant, op de andere oever, zie je de gemeente Landaul.

6) Ga terug het pad op, steek de weg over en neem onmiddellijk het pad links.

7) Sla na 600 m rechtsaf. Volg het pad terug naar het beginpunt.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen