Skip to main content
WEBPlanche_183007_Guide_rando_A5 1

Village de Saint-Dégan
56400 Brech
Duur : 2 uur Afstand : 8kmEenvoudig Gele markeringen - Het hele jaar door - Mountainbiken mogelijk Saint-Dégan concentreert een gevarieerd historisch en natuurlijk erfgoed: de Tréauray-vallei en de rivier de Loc'h, het dorp met rietgedekte huisjes van Saint-Dégan, de Saint-Quirin-kapel en zijn zogenaamde geneeskrachtige fontein en de serre-boomgaard. Vertrek: vanaf de parkeerplaats het pad nemen naar de tuin van de oude weide, verder naar links in het dorp om een verzonken pad te bereiken. Het Ecomuseum van Saint-Dégan laat u het dagelijkse leven van het Pays d'Auray in het verleden ontdekken, de activiteiten van de verschillende generaties, hun nauwe band met het landschap, de natuur, festivals en gebruiken. Bezoek aan gemeubileerde huizen, huisje met rieten dak (17e eeuw), boerderij (19e eeuw) en de bijgebouwen (informatie op +33 2 97 57 66 00). Ga verder op het pad in het kreupelhout dat langs een beekje ervoor looptga links omhoog na de grote steen. Stap voor stap : 1) Op de top gaat u rechtdoor en komt u op een groot pad, een oude Romeinse weg, naar links.2) Om de Saint-Quirin-kapel te bezoeken, slaat u rechtsaf bij de kruising van het pad met de weg en vervolgens links ter hoogte van het dorp Saint-Guérin. Deze kapel uit de 17e eeuw herbergt een klassiek altaarstuk dat wordt toegeschreven aan een meester uit Laval. Gebouwd in hardsteen en Maine-marmer, wordt dit meesterwerk beschouwd als een van de mooiste altaarstukken in Morbihan. In het verleden was de kapel erg druk. Saint Quirin werd daar aangeroepen om kinderen te helpen lopen (elke dag geopend van juni tot september). Ga naar de geneeskrachtige fontein bij de onverharde weg rechts van de kapel. De fontein van Saint-Quirin, verbonden met de kapel, had de reputatie verschillende kwalen te genezen. Keer op je stappen terug en ga het brede pad rechts af naar de Romeinse brug van Kerfoud.3) Keer 100 m terug op uw stappen, beklim het pad dat wordt begrensd door stenen muren aan de rechterkant.Neem na 200 m het steile pad aan de linkerkant dat zich uitstrekt over een prachtig verzonken pad.4) Sla op de weg linksaf tot aan Kerguéro, passeer de watertoren en sla rechtsaf de rue du Moulin d'Estaing in.5) Na het dorp slaat u linksaf richting de bosweg en gaat u rechtdoor. Daal af naar de rand van de Loc'h en ga dan verder door de hei, het kreupelhout. Omzeil de serre-boomgaard van Saint-Dégan, departementale site geclassificeerd als een gevoelig natuurgebied. Deze boomgaard draagt bij aan het behoud en de verbetering van soorten en variëteiten van Bretonse fruitbomen. Het herbergt meer dan 200 fruitsoorten (voornamelijk appelbomen, pruimenbomen, perenbomen) die nu beschermd zijn.6) Sluit aan op een verharde weg, ga rechtdoor tot u bij een weg komt. Sla linksaf, dan 50 m verder aan de rechterkant om de parkeerplaats te bereiken. Focus: • Het Ecomuseum van Saint-Dégan stelt u in staat om het dagelijkse leven van het Pays d'Auray in het verleden te ontdekken, de activiteiten van verschillende generaties, hun nauwe band met het landschap, de natuur, festivals en gebruiken. Bezoek aan gemeubileerde huizen, huisje met rieten dak (17e eeuw), boerderij (19e eeuw) en zijn bijgebouwen. Informatie: 02 97 57 66 00. • De kapel en fontein van Saint-Quirin: het gebouw (17de eeuw) herbergt een klassiek altaarstuk dat wordt toegeschreven aan de meesters van Laval. Gebouwd in hardsteen en Maine-marmer, wordt dit meesterwerk beschouwd als het mooiste altaarstuk in Morbihan. In het verleden was de kapel erg druk, Saint-Quirin werd daar aangeroepen om kinderen te helpen lopen. De fontein zou verschillende kwalen genezen. Overdag regelmatig geopend. • De beschermde boomgaard van Saint-Dégan is een departementaal gebied dat is geclassificeerd als gevoelig natuurgebied. Deze boomgaard draagt bij aan het behoud en de verbetering van soorten en variëteiten van Bretonse fruitbomen.Het herbergt meer dan 200 fruitsoorten (voornamelijk appelbomen, pruimenbomen, perenbomen) die nu beschermd zijn.

Kenmerken van de route

Duur 02:00:00
Distance 8km

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen