Skip to main content

Distance 8km
Village de Saint-Dégan
56400 Brech
Gemakkelijke gele bewegwijzering - Het hele jaar door - VTT mogelijk Saint-Dégan heeft een gevarieerd historisch en natuurlijk erfgoed: de vallei van Tréauray en de rivier Loc'h, het rieten dorp Saint-Dégan, de kapel Saint-Quirin en zijn zogenaamde helende fontein en de conservatoriumboomgaard.

Vertrekpunt: neem vanaf de parkeerplaats het pad van de jardin du vieux pré, ga dan linksaf het dorp in en volg een verzonken pad. In het Ecomuseum van Saint-Dégan kun je het dagelijkse leven van het Pays d'Auray van vroeger ontdekken, de activiteiten van verschillende generaties, hun nauwe band met het landschap, de natuur, feesten en gebruiken. Bezoek de gemeubileerde huizen, het huisje met rieten dak (17e eeuw), de boerderij (19e eeuw) en de bijgebouwen (informatie op 02 97 57 66 00). Volg het begroeide pad dat langs een beekje loopt voordat je na de grote steen linksaf slaat.

Stap voor stap:

1) Bovenaan ga je rechtdoor om op een groot pad uit te komen, een oude Romeinse weg, die je links neemt.

2) Om de Chapelle Saint-Quirin te bezoeken, sla je rechtsaf op het kruispunt met de weg en vervolgens linksaf bij het dorp Saint-Guérin. Deze kapel uit de 17e eeuw herbergt een klassiek altaarstuk dat wordt toegeschreven aan een meester uit Lavallois. Dit meesterwerk, gemaakt van tufsteen en marmer uit Maine, wordt beschouwd als een van de mooiste altaarstukken van Morbihan. In het verleden was de kapel erg populair. Saint Quirin werd aangeroepen om kinderen te helpen lopen (dagelijks geopend van juni tot september). Neem het onverharde pad rechts van de kapel om bij de helende fontein te komen. De Saint-Quirin fontein, die verbonden is met de kapel, had de reputatie verschillende kwalen te genezen. Volg je stappen en sla rechtsaf het brede pad af naar de Romeinse brug in Kerfroud.

3) Loop 100 m terug en ga rechtsaf het pad met stenen muurtjes op. Na 200 m neem je het steile pad naar links dat verder gaat in een prachtige holle weg.

4) Sla bij de weg linksaf tot Kerguéro, passeer de watertoren en sla rechtsaf de rue du Moulin d'Estaing in.

5) Sla na het dorp linksaf het bospad op en ga rechtdoor. Loop omlaag naar de oever van de Loc'h en ga dan verder door het heidegebied en het kreupelhout. Loop rond de boomgaard van het Conservatoire Saint-Dégan, een departementale site die is geklasseerd als Gevoelig Natuurgebied. Deze boomgaard draagt bij aan het behoud en de promotie van Bretonse fruitboomsoorten en -variëteiten. Er staan meer dan 200 soorten fruitbomen (voornamelijk appels, pruimen en peren), die allemaal beschermd zijn.

6) Ga een geasfalteerd pad op en ga rechtdoor tot je bij een weg komt. Sla linksaf en na 50 m rechtsaf om de parkeerplaats te bereiken.

Focus: - Het Ecomuseum van Saint-Dégan laat je het dagelijkse leven van het Pays d'Auray in vervlogen tijden ontdekken, de activiteiten van verschillende generaties, hun nauwe banden met het landschap, de natuur, feesten en gebruiken. Bezoek de gemeubileerde huizen, het huisje met rieten dak (17e eeuw), de boerderij (19e eeuw) en de bijgebouwen. Informatie: 02 97 57 66 00. - De kapel en fontein van Saint-Quirin: het 17e-eeuwse gebouw herbergt een klassiek altaarstuk dat wordt toegeschreven aan de Maîtres Lavallois. Dit meesterwerk, gebouwd van tufsteen en marmer uit Maine, wordt beschouwd als het mooiste altaarstuk van Morbihan. Vroeger was de kapel erg populair en werd Saint-Quirin aangeroepen om kinderen te helpen lopen. De fontein had de reputatie verschillende kwalen te genezen. Overdag regelmatig geopend. - De beschermde boomgaard van Saint-Dégan is een departementale site die is geklasseerd als kwetsbaar natuurgebied. De boomgaard helpt bij het beschermen en promoten van Bretonse fruitboomsoorten en -variëteiten. Er staan meer dan 200 soorten fruitbomen (voornamelijk appels, pruimen en peren), die nu beschermd zijn.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen