Skip to main content
Belz - Circuit Etré Douar ha Mor (entre terre et mer)
Randonnée - Belz -Circuit Etré Douar ha Mor (entre terre et mer)- Morbihan - Bretagne Sud
WEBPlanche_183007_Guide_rando_A5 1

Belz - Etré Douar ha Mor circuit (tussen land en zee)

Parking du stade

Parking du stade
56550 Belz
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk - Gele markeringen
Het hele jaar door - Natte delen in de winter Gelegen in het hart van de Ria d'Étel, heeft Belz een verrassend rijk natuurlijk, architecturaal en megalithisch erfgoed. Deze route voert langs het beroemde dorp Saint-Cado, de Ria d'Étel en de megalieten.

Vertrekpunt: Ga vanaf de parking van het stadion naar rechts de Rue des Sports in en neem dan de kleine weg rechts rond de velden.

Stap voor stap:

1) Sla linksaf de rue du Stade in, steek de rue de Kerdonnerc'h over. Ga rechtdoor.

2) Ga naar Crubelz langs de voetpaden. Vervolg de weg en sla linksaf de rue Er Braden in. Neem na 100 m het voetpad links om op de Route d'Auray te komen.

3) Steek de weg over (gevaar, verkeer) en ga in de richting van le Ganquis. Ga 100 m door voorbij de gîtes en sla dan linksaf naar Kervilaine. Neem de weg naar Ninézur naar rechts en vervolgens het kustpad naar links bij Pont Carnac. Ga verder tot de Pointe du Perche in Kerhuen. Panoramisch uitzicht met oriëntatietafel. Mogelijkheid om veel vogels te zien (meerkoeten).

4) Sla rechtsaf aan het einde van het strand, rue du Vieux Kerhuen. In het gehucht, stenen huizen (1625), zonnewijzer en Kerhuen dolmens op de top van de heuvel aan de linkerkant. Oorspronkelijk een megalithische site bestaande uit 2 gangengraven en een megalithische kist, maar vandaag zijn alleen de twee dolmens nog zichtbaar. Deze neolithische tombes waren ingesloten in een aarden en stenen structuur (tumulus), waarvan alleen de basis vandaag nog zichtbaar is. De dolmens werden in 1932 gerestaureerd door Zacharie Le Rouzic. Zoals veel neolithische graven ligt het monument op een hoog punt in het landschap.

5) Ga bovenaan de rue du Lannion naar beneden richting de rue du Moulin des Oies. Hieronder, aan de rechterkant, bevindt zich de Dolmen van Moulin des Oies, opgegraven en gerestaureerd door Z. Le Rouzic in 1931. Sla voor het stopbord rechtsaf de rue de la Fontaine in. Ga onderaan rechtsaf langs het kustpad richting Saint-Cado. Wandel rond het eiland, dat met het vasteland is verbonden door een stenen brug waarmee je het huis Nichtarguer met zijn blauwe luiken, gebouwd in 1894, kunt bewonderen. Aan het begin van de 20e eeuw was dit de grootste sardienenhaven in de Ria d'Etel. Op het eiland staan een romaanse kapel uit de 11e-12e eeuw, een calvarieberg uit 1832 en koopmans- en vissershuizen.

6) Wandel langs de kades naar de rue Pen Perleieu. Oriëntatietafel in de rue Pen Mané Bras. Sla rechtsaf de rue de Pont Er Iaul in. Ga na 250 m, bij de fontein, linksaf het kleine pad op dat uitkomt op de weg Pont Lorois. Ga naar links en dan naar rechts net na de brug.

7) Volg het verzonken pad naar de dolmen van Kerlutu (Clerment Roh Clour). De pilaren van de tombe, die op de grond lagen, werden rechtgezet en er werd metselwerk toegevoegd toen de dolmen in 1935 werd gerestaureerd om de pilaren en de dakplaat op hun plaats te houden. Volg na het hunebed het pad naar rechts tot aan het gymnasium. Voeg in op de Rue des Sports en de parkeerplaats.

Focus: - De dolmen Er Mané is een dolmen met een galerij. Hij bevat twee begravingen. De gebouwen bevinden zich op de hoogten van het dorp, in dezelfde topografische positie als alle gang- en kamergraven. De graven, die bestaan uit verticale steunen en megalithische platen, vormen min of meer cirkelvormige kamers. - Droge steen is gebruikt als muurelement voor de gang en de kamer en is geplaatst in de openingen tussen de verticale platen. Op de steunen van de kamers lijkt een laag muurtje te hebben gestaan om het megalithische dak te ondersteunen en te stabiliseren. De afdekplaten zijn zo goed als verdwenen in Er Mané. Aan de achterkant heeft de dolmen van Er Bernis alleen zijn verticale muren behouden. - Het eiland Saint Cado is met het vasteland verbonden door een stenen brug, vanwaar je het huis kunt bewonderen dat in 1894 werd gebouwd. Aan het begin van de 20e eeuw was deze haven de grootste vissershaven voor sardines in de Ria d'Etel. Vandaag de dag is het de thuisbasis van een 12e-eeuwse kapel en vissershuisjes.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen