Skip to main content
circuit-velo-auray-quiberon-morbihan
circuit-brech-quiberon
WEBPlanche_183007_Guide_rando_A5 1

Auray, Brech, Sainte-Anne d'Auray - Mountainbikeparcours - De vallei van Tréauray

Centre Aquatique Alre’O
56400 Auray

Kenmerken van de route

Moeilijkheid Medium
Duur 02:00:00
Distance 32km
Centre Aquatique Alre’O
56400 Auray
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld (gemiddeld hoogteverschil: 450m)
Route nr. 8 rood

In het verlengde van route nr. 7 "Rond Auray" neemt deze route u mee door de vallei van Tréauray, rond Sainte-Anne d'Auray, Brec'h en het dorp Saint-Dégan voordat u terugkeert naar de westelijke oever van de Loc'h.

Vertrekpunt: Deze route begint op de parkeerplaats achter het Centre Aquatique Alre'O. Een routekaart is verkrijgbaar bij de receptie van het Aquatic Centre. Op de terugweg kunt u gebruik maken van het zwembad en de "balneo"-zone voor een moment van ontspanning en recuperatie. Ga naar het voetpad en sla rechtsaf richting Parc Utting. Wanneer u de rue du Goaner bereikt, neemt u rechts de chemin rural du pont neuf.

Stap voor stap:
1) Steek voorzichtig de Avenue de l'Océan over en ga bergopwaarts om het park met het Mausoleum van Cadoudal te bereiken. Neem het pad bergafwaarts naar de Prieuré de Saint-Cado en zijn kapel (16e-17e eeuw) en klim vervolgens weer omhoog naar de ruisseau du Reclus, waarlangs je moet lopen.

2) Na een wandeling door een aantal woonwijken om de brug over de N165 te bereiken, daal je af naar de rivier Auray. Geniet van deze wandeling langs de kades die leiden naar het beroemde haventje van Saint-Goustan, zijn vakwerkhuizen (16e-18e eeuw) en de wallen van het kasteel van Auray, verwoest in 1558.

3) Verlaat de haven en zijn onlangs gerestaureerde stenen brug uit de 18e eeuw en ga een beetje verder rechtsaf de smalle straatjes van Auray in. Ga door de stad Auray en neem dan het fietspad om de oevers van de Loc'h te bereiken. Er is dan een serie stijgingen en dalingen tot aan de Champ des Martyrs.

4) Neem na 2 km op de D120 een voetpad dat naar de camping Sainte-Anne-d'Auray leidt. Volg de borden naar het centrum van de stad, de Basiliek van Sainte-Anne en het Heiligdom.

5) Volg een rechte lijn en de paden langs de gemeente Plumergat om de Pont de Brec'h te bereiken. Deze doorgang biedt een mooi uitzicht op het stuwmeer van Loc'h, dat zich stroomopwaarts van de stuwdam bevindt.

6) Ga terug omhoog naar het dorp Brec'h, doorkruis het via een aantal ongerepte paden voordat u het dorp Saint-Dégan en zijn ecomuseum bereikt, waar u een mooie 17e-eeuwse rietgedekte cottage en een 19e-eeuwse boerderij kunt bewonderen.

7) Keer terug naar de westelijke oever van de Loc'h en wandel langs de rivier voordat u weer naar de watertoren klimt.

8) De terugweg is dezelfde als route 7. Ga verder via een dalend pad. Let op de bordjes en sla linksaf het Pont Romain-pad op dat naar de rand van de woonwijk Kerberluet leidt. De eerste klim brengt ons naar de wijk La Chartreuse. Ga in de richting van het station, dan het dorp Toulchignanet, voordat je afdaalt en vervolgens klimt naar Porte Océane en het Alre'O Aquatic Centre. Je kunt je wandeling voortzetten via een verbindingsroute terug naar circuit nr. 1.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen