Skip to main content

56170 Quiberon
Gemakkelijk
Gele borden

Het visserspad loopt van Port Maria (de belangrijkste sardinehaven van Frankrijk van 1930 tot 1947) naar Manémeur, een oud vissersdorp. De wilde kustlijn wordt gekenmerkt door indrukwekkende kliffen.

Stap voor stap:

Start: Neem de groene route die links voor de parkeerplaats langs loopt. Steek voor de veiligheid de weg over in de bocht op de aangegeven plaats.

1- Ga verder op het pad van de Côte Sauvage, waarvan de kliffen, soms meer dan 20 m hoog, geconfronteerd worden met de aanvallen van de westenwinden en de zee. Ga verder tot aan het Château Turpault, een Anglo-Middeleeuws landhuis dat in 1910 werd gebouwd door een eigenaar van een spinnerij in Cholet en dat de toegang tot Quiberon markeert (privé-eigendom). Ontdek op weg naar de Pointe de la Guérite de overdekte loopbrug, een begraven graftombe uit het neolithicum waarvan de dakplaten aan de oppervlakte zichtbaar zijn. Het bevindt zich in de buurt van een menhir.

2- Ga Quiberon binnen langs de kades naar de vissershaven. Loop voor de veerbootterminal Port Maria (1870) langs, die in het begin van de 20e eeuw de belangrijkste sardinehaven van Frankrijk was. De visafslag is een van de oudste in Bretagne. Op de kades,
bekijk het kunstwerk geïnspireerd op een gedicht van Pablo Néruda met een vis. Bekijk op Quai de l'Océan een betonnen borstwering, een overblijfsel van de Atlantikwall. Quiberon maakte deel uit van de "zak van Lorient", die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd bevrijd van de Duitse bezetting. Ga verder langs de Promenade de la Plage.

3- Ga de Place Hoche op en neem de Rue du Phare. Steek de rue du Port de Pêche over. Ga rechtdoor langs de rue du Noroît en de rue des Alizés tot aan de rue des Hortensias, sla linksaf en loop tot aan de rue du Manémeur. Sla linksaf, dan meteen rechtsaf de rue du Couchant in en weer linksaf.

4- Place du Manémeur, neem het pad tussen twee huizen, ga 300 m verder.

5- Neem het pad rechts. Ga linksaf de Rue des Quatre Vents in. Ga bij de rotonde rechtdoor. Ga verder op een pad in de richting van Kernavest. Steek de Rue de Kernavest over en ga 150 m verder. Sla rechtsaf tot aan Jardin du Ragot. Ga er rechts omheen en ga naar binnen via een smal pad naar links. Verlaat het park via de andere ingang. Ga terug op het reeds genomen pad richting Kernevest en neem bij de splitsing het pad aan de rechterkant.

6- Ga bij de volgende kruising iets naar links. Bereik de Locmaria toren, een overblijfsel van de oude semafoor. Vanaf de top van de toren is er een oriëntatietafel met een uitzicht van 360° op het schiereiland, Houat, Belle-Île, Groix, Lorient en de baai van Quiberon. Volg het pad rond de toren en neem de volgende afslag rechts. Ga op het kruispunt bij de volgende splitsing linksaf in de richting van Kerniscob, dan meteen rechtsaf en ten slotte linksaf, door het dorp.

7- Neem de allée de Tiviho aan de rechterkant voor 50 m, en sla dan linksaf in de richting van de heuvel. Ga bij het kruispunt rechtdoor en sla bij het volgende kruispunt rechtsaf. Sla linksaf de groene weg in die je terugbrengt naar het beginpunt.

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen