Skip to main content

Distance 15km
Centre Aquatique Alre’O
56400 Auray
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld (gemiddeld hoogteverschil: 250m)
Route n°7 blauw

Wees niet bang om de uitdaging aan te gaan van deze paar beklimmingen die je meenemen op een ontdekkingsreis door het prachtige landschap van Auray. Onderweg komen stad en platteland samen en ontdekt u parken, tuinen, havens en erfgoedsites.

Vertrekpunt: Deze route begint op de parkeerplaats achter het Centre Aquatique Alre'O. Een routekaart is verkrijgbaar bij de receptie van het aquacentrum. Op de terugweg kunt u gebruik maken van het zwembad en de "balneo"-zone voor een moment van ontspanning en recuperatie. Neem vanaf de rotonde het pad rechts richting Parc Utting. Wanneer u de Rue du Goaner bereikt, neemt u de landweg Pont neuf aan de rechterkant. Volg de borden langs de weg.

Stap voor stap:
1) Steek voorzichtig de Avenue de l'Océan over en ga bergopwaarts om het park te bereiken waar het Mausoleum van Cadoudal staat, een emblematische figuur van de Bretonse Chouannerie die in 1804 in Parijs werd geguillotineerd na een poging tot samenzwering tegen Napoleon. Aan het einde van het park, het mausoleum en de mooie stenen longères achterlatend, neem je het pad bergafwaarts om de Prieuré de Saint-Cado en zijn kapel (16e-17e eeuw) te bereiken, vervolgens klim je weer omhoog voordat je weer afdaalt en de beek de Reclus volgt.

2) Na een wandeling door een aantal woonwijken om de brug over de N165 te bereiken, daal je af naar de rivier de Auray. Geniet van deze wandeling langs de kades die leiden naar het beroemde haventje van Saint-Goustan, zijn vakwerkhuizen (16e-18e eeuw) en de wallen van het kasteel van Auray, verwoest in 1558.

3) Passeer de haven en zijn onlangs gerestaureerde stenen brug uit de 18e eeuw om een beetje verder aan de rechterkant bij de smalle straatjes van Auray te komen. Ga door de stad Auray en neem dan het fietspad om de oevers van de Loc'h te bereiken. Er is dan een reeks stijgingen en dalingen naar de Champ des Martyrs. Op deze plaats werden in 1795 Chouans en royalistische emigranten die de monarchie wilden herstellen en die in Carnac en Quiberon waren geland, doodgeschoten door de troepen van generaal Lemoine.

4) Na een kort stuk over de D120, ga je richting Saint-Dégan en zijn eco-museum.

5) Ga op de terugweg linksaf de impasse du Pont Romain in en loop langs een beekje. Let op de borden en sla linksaf het Pont Romain-pad op dat naar de rand van de woonwijk Kerberluet leidt. De eerste klim brengt je naar de wijk La Chartreuse. Ga in de richting van het station, dan het dorp Toulchignanet, voordat je afdaalt en vervolgens klimt naar Porte Océane en het Alre'O Aquatic Centre. Je kunt de wandeling ook voortzetten via een verbindingsroute om je in Ploemel aan te sluiten bij het blauwe circuit N°1 (23 km).

Aanbevolen voor u

Populaire accommodatie, activiteiten, evenementen, bezoeken en wandelingen