
De 11/04/2026
Decoloniale geschiedenis(sen) - Trajecten
Lycée Benjamin Franklin 1 Rue de la Forêt
56400 Auray
56400 Auray
bel
bel
02 97 56 18 00
Dans
Vanaf 12 jaar - 30 tot 40 min per aflevering
Voorgesteld door CLAP (Cogiteurs locaux amateurs de programmation)
Hoe wordt geschiedenis doorgegeven? Hoe slagen lichamen erin om via dans de verhalen te vertellen die de geschiedenis vormen?
Met deze choreografische serie werkt Betty Tchomanga verder aan de verhalen en geschiedenissen die het Westen en Afrika met elkaar verbinden. Elke aflevering bekijkt de koloniale geschiedenis en haar erfenis door het prisma van een enkel verhaal, een lichaam, een ervaring. We vragen ons af waarvandaan we kijken, waar we het verhaal vertellen en vanuit welk gezichtspunt. Van Frankrijk naar Benin, via Algerije naar Ethiopië, deze reis door tijd en ruimte wordt gemaakt door de verhalen, lichamen, stemmen en unieke geschiedenissen van Emma, Folly en Dalila.
EMMA
Histoire(s) Décoloniale(s) #Emma richt zich op de vroege moderniteit en de periode van de trans-Atlantische slavenhandel (1492-1849). Het choreografische materiaal dat in deze solo wordt ontwikkeld, draait om het werk rond het groteske, dicht bij pantomime, waarbij de figuur van een gekke meester wordt onthuld. Dankzij het ritmische werk en de expressiviteit van het lichaam en het gezicht, houdt deze solo een vervormende spiegel voor van het verhaal van een koloniaal en slaveneigen verleden, en bevraagt het de machtsverhoudingen die daaruit voortvloeien. Toeschouwers worden uitgenodigd om dit verhaal opnieuw te vertellen met een uitzinnige energie, van lachen tot tranen...
FOLLY
Histoire(s) Décoloniale(s) #Folly is gebaseerd op de orale traditie van verhalen verteld in de vorm van parabels. De choreografie van dit portret is gebaseerd op traditionele ritmes en dansen uit Benin, Togo en Ghana. Met alleen haar stem en het stampen van haar voeten als instrumenten brengt Folly de dansen tot leven die in haar leven.
DALILA
Van het kind tot de grootmoeder, van de raï-zangeres Cheikha Rimitti tot de Hottentot Venus en Iraanse revolutionaire vrouwen, deze solo gebruikt het lichaam en de stem om vrouwenfiguren "buiten beeld" op te roepen. Het lichaam en gezicht worden gesluierd en onthuld, waardoor een parade van maskers zichtbaar wordt. In een soort poppenkast bestaande uit slechts een tafel, een stoel, een lamp en een videoprojector, schommelt Histoire(s) Décoloniale(s) #Dalila tussen ondervraging, intieme bekentenis en levensverhaal.
Informatie en boekingen per telefoon en online.
Vanaf 12 jaar - 30 tot 40 min per aflevering
Voorgesteld door CLAP (Cogiteurs locaux amateurs de programmation)
Hoe wordt geschiedenis doorgegeven? Hoe slagen lichamen erin om via dans de verhalen te vertellen die de geschiedenis vormen?
Met deze choreografische serie werkt Betty Tchomanga verder aan de verhalen en geschiedenissen die het Westen en Afrika met elkaar verbinden. Elke aflevering bekijkt de koloniale geschiedenis en haar erfenis door het prisma van een enkel verhaal, een lichaam, een ervaring. We vragen ons af waarvandaan we kijken, waar we het verhaal vertellen en vanuit welk gezichtspunt. Van Frankrijk naar Benin, via Algerije naar Ethiopië, deze reis door tijd en ruimte wordt gemaakt door de verhalen, lichamen, stemmen en unieke geschiedenissen van Emma, Folly en Dalila.
EMMA
Histoire(s) Décoloniale(s) #Emma richt zich op de vroege moderniteit en de periode van de trans-Atlantische slavenhandel (1492-1849). Het choreografische materiaal dat in deze solo wordt ontwikkeld, draait om het werk rond het groteske, dicht bij pantomime, waarbij de figuur van een gekke meester wordt onthuld. Dankzij het ritmische werk en de expressiviteit van het lichaam en het gezicht, houdt deze solo een vervormende spiegel voor van het verhaal van een koloniaal en slaveneigen verleden, en bevraagt het de machtsverhoudingen die daaruit voortvloeien. Toeschouwers worden uitgenodigd om dit verhaal opnieuw te vertellen met een uitzinnige energie, van lachen tot tranen...
FOLLY
Histoire(s) Décoloniale(s) #Folly is gebaseerd op de orale traditie van verhalen verteld in de vorm van parabels. De choreografie van dit portret is gebaseerd op traditionele ritmes en dansen uit Benin, Togo en Ghana. Met alleen haar stem en het stampen van haar voeten als instrumenten brengt Folly de dansen tot leven die in haar leven.
DALILA
Van het kind tot de grootmoeder, van de raï-zangeres Cheikha Rimitti tot de Hottentot Venus en Iraanse revolutionaire vrouwen, deze solo gebruikt het lichaam en de stem om vrouwenfiguren "buiten beeld" op te roepen. Het lichaam en gezicht worden gesluierd en onthuld, waardoor een parade van maskers zichtbaar wordt. In een soort poppenkast bestaande uit slechts een tafel, een stoel, een lamp en een videoprojector, schommelt Histoire(s) Décoloniale(s) #Dalila tussen ondervraging, intieme bekentenis en levensverhaal.
Informatie en boekingen per telefoon en online.
Openingsdata
De 11/04/2026
van 19:00
zie meer data
Lycée Benjamin Franklin 1 Rue de la Forêt
56400 Auray
56400 Auray
Wijze van betaling
Betaalkaarten
Bank- en postcheques
Vakantiecheques
Soorten
Invoer
Betalen
Toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit
Toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit
Gesproken talen
Frans